مسیر توسعه منظر و فضای سبز در ایران چالش ‌های فراوان دارد که بخش عمده آن از یک سو به دلیل عمر نه چندان طولانی حرفه منظر و ماهیت فرا بخشی آن و از سوی دیگر نگرش صرفا زینتی به مقوله منظر است. در حالیکه از دیدگاه تخصصی زیرساخت‌های سبز باید محور توسعه قرار گیرند. در این راستا الزام به تدوین مبانی نظری، مبانی قانونی، استانداردهای ساخت مواد و پرورش نهاده ها، استانداردهای آموزشی، اصول طراحی کاشت، و دستورالعمل های  اجرا و مدیریت منظر، از جمله مواردی هستند که باید به عنوان یک مطالبه جمعی توسط گروه های ذینفع مطرح و پیگیری شوند.

به صورت طبیعی با افزایش تعداد متخصصان و دانش آموختگان رشته های سه گانه فضای سبز،طراحی‌محیط زیست و معماری منظر و افزایش ظرفیت و درک جامعه از تخصص محیط و منظر، تا حدودی پیشرفت هایی در خصوص موارد فوق انجام شده است اما واضح  است که تا کنون هیچ تلاش سازمان یافته و منسجمی برای پیگیری و تحقق کامل این موضوعات، صورت نپذیرفته است. زیرساخت هایی که اگر فراهم شوند، بزرگترین چالش موجود که همان”بهبود محیط کسب و کار” است مرتفع خواهد شد.

در اقتصاد آزاد، شرکت ها و بنگاه های تجاری هستند که نقش اساسی را در ایجاد و تعریف چارچوب ها  ایفا می کنند و باید دانست که در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران، سیاست های رفاه عمومی که منظر یکی از مهم ترین ابزارهای آن است، در حاشیه قرار دارد  و این یک واقعیت است که باید در مواجه با آن راهکارهای عملیاتی ارایه کرد نه پاسخ های انتزاعی. حال که از یک سو شرکت های ایرانی فعال در حوزه منظر و فضای سبز به خاطر چالش های اقتصادی  اقتصادی و  از سوی دیگر مدیران تصمیم گیر دلیل انفعال علمی و عملی، قادر به ارایه پاسخ برای برون رفت ار این بحران نیستند، این  وظیفه بر دوش ماست که به عنوان متخصصانی که می خواهیم بازیگران اصلی این حرفه باشیم ، جریان “صنعت منظر” را در کشور رقم بزنیم.

“صنعت منظر” به عنوان یک رهیافت بین المللی، مفهومی بزرگ است که با گام های کوچک و البته جدی و عملیاتی آغار می شود.  “صنعت منظر” به دنبال تعریف جایگاه و اهمیت حرفه منظر و دانش آموختگان آن در سپهر مهندسی کشور است  و سعی در توسعه بازار شرکت های باسابقه تر و  حمایت از کسب و کارهای نوپا در این حوزه دارد  و افزایش ظرفیت اشتغال و درآمد برای حرفه‌مندان و نیز ارایه‌ی راهکارهای به روز، مقرون به صرفه‌ی عملیاتی برای کارفرمایان و بهره‌برداران  سازمانی و  ارگان‌های ذینفع  را در اولویت خود قرار  داده است.

در همین راستا و با تلاش های صورت گرفته در چند سال گذشته، “پویش ملی صنعت منظر ایران” آغاز گردید که در گام نخست شناسایی بهترین و شاخص ترین شرکت‌ها و فعالان این صنعت از یک سو و شناسایی کارفرمایان، مخاطبین و بهره برداران از سوی دیگر با موفقیت صورت پذیرفت . در گام دوم مقرر است با پرایی “اولین نمایشگاه و کنفرانس تخصصی صنعت منظر ایران،(ILIEX2023)، شرکت های شاخص این صنعت، برای نخستین بار میزبان مخاطبان، کارفرمایان و بهره برداران باشند تا فرآیند شناسایی، دسترسی  و همکاری حرفه ای برای  طرفین به سهولت هر چه بیشتر صورت پذیرد.

این رویداد تخصصی به عنوان بخشی از یک فرآیند کاملا منسجم و هدفمند برگزار می شود و هدف نهایی آن  ایجاد شبکه ای گسترده از شرکت ها، تامین کنندگان و بهره برداران، خریداران و کارفرمایان  است که از مدت ها پیش در قالب “پاویون ملی صنعت منظر ایران” آغاز گردیده و همزمان با نمایشگاه و پس از آن نیز ادامه خواهد یافت.    

در این مسیر می بایست به گرمی دست شرکت های حاضر در نمایشگاه به عنوان بخشی از همراه ترین و پردغدغه ترین شرکت های این صنعت  را فشرد و از انجمن ها و سازمان های متعددی که یاری رسان ما در تولید این جریان ارزشمند بودند به صورت خاص تشکر نمود.

امید است با همکاری کلیه شرکت ها و حرفه مندان، سازمان ها و مدیران اجرایی کشور و جامعه دانشگاهیان و اساتید شاهد توسعه روز به روز صنعت منظر در کشور باشیم.

نمایشگاه بین المللی صنعت منظر ایران (IRAN ILIEX)، فرصتی مغتنم و استثنایی برای تمامی فعالین حوزه‌های مرتبط خواهد بود تا دریک محیط تخصصی و در عین حال جذاب و ثمر بخش، به ارائه جدیدترین  محصولات  و دستاوردهای بپردازند، تجربه‌های خود را  به اشتراک بگذارند و کسب و کار خود را توسعه دهند.   

این نمایشگاه یک سکوی جامع، هدفمند و پردامنه برای حضور متخصصان، مدیران، کارشناسان، بهره‌برداران، تولیدکنندگان و تامین کنندگان  است تا با جدیدترین دستاوردها و دانش فنی روز آشنا شوند و به تقویت ارتباطات تخصصی و توسعه بازار خود بپردازند.

رویکرد ویژه نمایشگاه:

این رویداد نمایشگاهی به عنوان بخشی از یک فرآیند کاملا منسجم و هدفمند برگزار می شود و هدف نهایی آن  ایجاد شبکه ای گسترده از شرکت ها، تامین کنندگان و بهره برداران، خریداران و کارفرمایان  و دسترسی شرکت ها به شاخص ترین پروژه ها در بازارهای داخلی و بین المللی است که از مدت ها پیش در قالب “پاویون ملی صنعت منظر ایران” اغاز گردیده و همزمان با نمایشگاه و پس از آن نیز ادامه خواهد یافت.     

اهداف برگزاری رویداد:

  • عرضه توانمندی‌ها، آخرین پیشرفت های علمی و عملی و دستاوردهای کلیه مراکز، ارگان‌ها، نهادها و شرکت‌های فعال حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • حمایت از اقتصاد  و کسب و کارهای مولد در حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • حمایت از شرکت‌های خصوصی و کمک به توسعه بازار شرکت‌های فعال در حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • ارتقاء سطح دانش علمی و فنی مدیران و فعالان حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • تبیین جایگاه، خلاء ها، محدودیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • شناسایی و معرفی کلیه مراکز، ارگان‌ها، نهادها و شرکت‌های فعال حوزه فضای سبز و منظر شهری در راستای ایجاد ارتباطات ثمربخش

برنامه های اصلی:

  • نمایش جدیدترین ایده‌ها، محصولات و خدمات در حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • معرفی شرکت‌ها،برندها، تامین‌کنندگان و تولید‌کنندگان در حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • معرفی شرکت‌های کمک نوآور(استارت آپ) و دانش‌بنیان و کمک به توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان
  • ایجاد و معرفی بازارهای جدید حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • کشف مشتریان و تامین‌کنندگان بالقوه و جدید
  • برگزاری رویدادهای جانبی و کارگاه‌های آموزشی
  • ایجاد و سازماندهی فضاهای تعاملاتی، مذاکرات تجاری و نشست‌های تخصصی
  • معرفی و تقدیر ازبرندهای برتر