اهداف ، رویکردها و برنامه های دومین نمایشگاه تخصصی صنعت منظر ایران

پس از برگزاری موفق اولین نمایشگاه تخصصی صنعت منظر ایران، محوطه سازی و فضای سبز، طراحی باغ،پارک‌سازی و ویلاسازی، بام سبز و دیوار سبز، مبلمان ، صنایع و تجهیزات وابسته، در آبان ماه 1402 در هتل المپیک تهران که با استقبال چشمگیر و رضایت بیش از 90 درصد از مشارکت کنندگان همراه بود، با عنایت به راهبردهای از پیش تعریف شده ستاد برگزاری مبنی بر گردش نمایشگاه در سایر شهرهای داخلی وکشورهای خارجی دارای ظرفیت در زمینه اجرای پروژه های منظر و فضای سبز، نظر به دعوت رسمی صورت گرفته از سوی شهرداری کرج دومین دوره این نمایشگاه در آبان ماه سال جاری به میزبانی کلانشهر کرج و با حمایت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران، باشگاه سازندگان و تولید کنندگان ساختمان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز برگزار می گردد.

 

عنوان  نمایشگاه و رویداد

عنوان رویداد(فارسی):

“دومین نمایشگاه تخصصی صنعت منظر ایران، محوطه سازی و فضای سبز، طراحی باغ،پارک‌سازی و ویلاسازی، بام سبز و دیوار سبز، مبلمان ، صنایع و تجهیزات وابسته”

 

عنوان رویداد(انگلیسی):

(ILIEX2024)”The 2nd  Exhibition of Iran Landscape Industry  

زمان:

1 تا  4  آبان ماه 1402

مکان:

محل دائمی نمایشگاه های تخصصصی فضای سبز شهر کرج(پارک چمران-باغ گل ها)

برگزارکننده:

  • منظرسازان اتیس

همکاران اصلی:(این فهرست به روزرسانی می‌شود)

  • پاویون صنعت منظر ایران
  • سازمان سیما، منظر و فضای سبز شعرداری کرج
  • انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران
  • سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور
  • انجمن مدیریت سبز ایران
  • دانشگاه تهران
  • مجمع شهرداران آسیایی
  • باشگاه سازندگان و تولید کنندگات ساختمان کشور
  • سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مخاطبان:

  • سازندگان، برج سازان و مالکین پروزه های ساختمانی،
  • سازندگان پروژه های ویلایی و شهرک سازان
  • معماران و طراحان
  • شرکت های مشاور و پیمانکار
  • وزارتخانه‌های مرتبط، سازمان‌ها، ارگان‌ها
  • شهرداری‌ها و سازمان های سیما، منظر و فضای سبز شهرداری های کشور
  • مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و پژوهشی
  • شرکت های دولتی و بخش خصوصی
  • انجمن‌هاو اتحادیه‌های علمی، صنفی و حرفه‌ای

 

 

مقدمه:

دومین نمایشگاه بین المللی صنعت منظر ایران” (ILIEX2024)، فرصتی مغتنم و استثنایی برای تمامی فعالین حوزه‌های مرتبط خواهد بود تا دریک محیط تخصصی و در عین حال جذاب و ثمر بخش، به ارائه جدیدترین  محصولات  و دستاوردهای بپردازند، تجربه‌های خود را  به اشتراک بگذارند و کسب و کار خود را توسعه دهند.   

این نمایشگاه یک سکوی جامع، هدفمند و پردامنه برای حضور متخصصان، مدیران، کارشناسان، بهره‌برداران، تولیدکنندگان و تامین کنندگان  است تا با جدیدترین دستاوردها و دانش فنی روز آشنا شوند و به تقویت ارتباطات تخصصی و توسعه بازار خود بپردازند.

 

رویکرد ویژه نمایشگاه:

این رویداد نمایشگاهی به عنوان بخشی از یک فرآیند کاملا منسجم و هدفمند برگزار می شود و هدف نهایی آن  ایجاد شبکه ای گسترده از شرکت ها، تامین کنندگان و بهره برداران، خریداران و کارفرمایان  و دسترسی شرکت ها به شاخص ترین پروژه ها در بازارهای داخلی و بین المللی است که از مدت ها پیش در قالب “پاویون ملی صنعت منظر ایران” اغاز گردیده و همزمان با نمایشگاه و پس از آن نیز ادامه خواهد یافت.

نمایشگاه سال جاری با دعوت، انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران به عنوان ضلع صنفی و حرفه ای، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به عنوان ضلع سازمانی و دانشگاه تهران به عنوان ضلع دانشگاهی در محل دائمی مایشگاه های فضای سبز شهرداری کرج(بوستان چمران-باغ گل ها) برگزار خواهد شد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط ستاد برگزاری ، ضمن دعوت از سایر ارگان‌ها، نهادها، سازمان‌ها شرکت‌های بهره‌بردار محصولات و خدمات مشارکت کنندگان، سازو کارهای ویژه‌ای برای حمایت از آن ها تعریف شده است که از جمله می‌توان به سازماندهی بازدیدها، جلسات و مذاکرات اشاره نمود.

همچنین ازاین‌پس با تجمیع نمایشگاه‌های کم‌دامنه، کم مخاطب و موازی، این نمایشگاه به عنوان رویداد مرجع حوزه فضای سبز و منظر  منظر  کشور برگزار می‌گردد.

اهداف برگزاری رویداد:

  • عرضه توانمندی‌ها، آخرین پیشرفت های علمی و عملی و دستاوردهای کلیه مراکز، ارگان‌ها، نهادها و شرکت‌های فعال حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • حمایت از اقتصاد و کسب و کارهای مولد در حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • حمایت از شرکت‌های خصوصی و کمک به توسعه بازار شرکت‌های فعال در حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • ارتقاء سطح دانش علمی و فنی مدیران و فعالان حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • تبیین جایگاه، خلاء ها، محدودیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • شناسایی و معرفی کلیه مراکز، ارگان‌ها، نهادها و شرکت‌های فعال حوزه فضای سبز و منظر شهری در راستای ایجاد ارتباطات ثمربخش

برنامه های اصلی:

  • نمایش جدیدترین ایده‌ها، محصولات و خدمات در حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • معرفی شرکت‌ها،برندها، تامین‌کنندگان و تولید‌کنندگان در حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • معرفی شرکت‌های کمک نوآور(استارت آپ) و دانش‌بنیان و کمک به توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان
  • ایجاد و معرفی بازارهای جدید حوزه حوزه فضای سبز و منظر شهری
  • کشف مشتریان و تامین‌کنندگان بالقوه و جدید
  • برگزاری رویدادهای جانبی و کارگاه‌های آموزشی
  • ایجاد و سازماندهی فضاهای تعاملاتی، مذاکرات تجاری و نشست‌های تخصصی
  • معرفی و تقدیر ازبرندهای برتر

 

گروه‌های کالایی

منظر و محوطه سازی

  • تجهیزات و مبلمان ساخت باغ، ویلاها و محوطه
  • تجهیزات ساخت بام سبز
  • تجهیزات ساخت دیوار سبز
  • دکوراسیون داخلی
  • طراحی گیاهی
  • گلدان، باکس و پلنترهای گیاهی
  • نورپردازی و روشنایی
  • انواع لوله و سیستم های آبیاری
  • سیستم های صوتی و تصویری فضای باز
  • سیستم های گرمایشی
  • هوشمند سازی و اتوماسیون
  • چوب و مصنوعات چوبی
  • پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی
  • فلز و مصنوعات فلزی
  • بتن و مصنوعات بتنی
  • سنگ و مصنوعات سنگی
  • کفسازی و سنگ‌فرش
  • انواع عایق و مواد آب بند
  • جداره سازی
  • آبنما و سیماهای آبی
  • مجسمه
  • نگاره‌های شهر
  • پرگولا، رواق ، الاچیق ، سایبان
  • اشپزخانه های فضای باز
  • چمن مصنوعی

شهر و منظر

  • بازآفرینی، بهسازی، نوسازی و توسعه شهری
  • فناوری‌های نوین ساختمانی
  • تاسیسات شهری و ساختمانی
  • زیباسازی
  • نماهای شهری
  • تبلیغات محیطی
  • پارک های شهری، فضای سبز و تجهیزات وابسته
  • تجهیزات ورزشی و پارکی- اوغات فراغت- سرگرمی
  • گردشگری شهری
  • خانه‌های پیش‌ساخته
  • مبلمان شهری
  • علائم شهری ترافیکی
  • اقتصاد منظر و سرمایه‌گذاری
  • مدیریت یکپارچه شهری

فضای سبز و باغبانی

 گیاهان و بذر

  • خزانه ها و تامین کنندگان گیاهان فضای باز
  • گلخانه ها و تامین کنندگان گیاهان فضای بسته
  • ارائه‎دهندگان خدمات مربوط به گل و گیاه(مشاوره، تولید، صادرات و واردات)
  • درخت
  • درختچه
  • گیاهان پوششی
  • انواع چمن
  • انواع بذر و نشا

ابزار و ادوات

  • ادوات تولید و نگهداری گیاهان و فضای سبز
  • تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات باغبانی و فضای سبز

خاک، کود و مواد شیمیایی

  • بستر کاشت
  • تغذیه گیاهی
  • گیاهپزشکی و حفاطت گیاهی
  • مواد شیمیایی
  • آفت کش
  • علف کش
  • قارچ کش

شرکت های خدماتی

  • شرکت های مشاور و ارائه دهنده خدمات طراحی
  • شرکت های پیمانکاری ساخت و اجرا
  • شرکت های نگهداری محوطه و فضای سبز
  • شرکت های تامین نهاده

 ماشین آلات و تجهیزات ساخت

  • ماشین‌آلات و تجهیزات عمرانی
  • ماشین آلات حفاری
  • ماشین آلات کاشت و جابجایی گیاهان
  • ماشین الات مخصوص زمین های چمن و بذرپاش
  • ماشین الات اندازه گیری و ارزیابی

ماشین آلات و تجهیزات نگهداری

  • ماشین الات نگهداری زمین های ورزشی ، چمن طبیعی و مصنوعی
  • ماشین الات نظافت و نگهداری معابر و میادین
  • ماشین الات نگهداری گیاه

حمل و نقل

  • خودروهای مخصوص و دارای کاربری
  • تریلی، لودرهای کوچک
  • سیستم های تخلیه بار، کانتینرها و سایر وسایط حمل و نقل
  • جرثقیل های حمل بار

سازمان ها، ادارات

  • سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری های کشور
  • سازمان زیباسازی شهرداری های کشور
  • سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری های کشور

اتحادیه ها و انجمن ها

  • انجمن های صنفی
  • انجمن های حرفه ای
  • انجمن های علمی

نشریات و رسانه ها

  • سایت های خبری و تخصصی
  • رسانه‌های دیجیتال
  • نشریات تخصصی
  • پلتفرم های مجازی
  • تولید کنندگان محتوا
  • آموزش و پژوهش

شرکت‌های دانش‌بنیان، هوشمندسازی، و فناوری اطلاعات 

  • شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آ‌پ‌ها، –
  • شرکت های کمک نوآور(استارت آپ ها) – و خلاق
  • اتوماسیون و هوشمندسازی
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

اهمیت گردش نمایشگاه صنعت منظر در شهرهای مختلف داخل و خارج از کشور

  • کشف، شناسایی و توسعه بازار و مشتریان در شهر مقصد
  • امکان شناسایی همکاران جدید به عنوان نماینده، عامل فروش، تامین کننده و یا مجری در شهر مقصد که موجب تسهیل در اجرای پروژه ها و یا تامین محصولات و خدمات در شهر مقصد می گردد
  • برگزاری و مشارکت در نمایشگاه بر اساس اهداف از پیش تعریف شده در شهر مقصد و اجتناب از ارائه کار تکراری، در مکان تکراری، برای مخاطبان تکراری
  • شناسایی فرهنگ کاری، ظرفیت و موانع شهر مقصد به منظور تعریف پروژه های جدید و کار عمیق حداقل یکساله برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان و مشتریان بومی.
  • معرفی و شناساندن نمایشگاه صنعت منظر و مشارکت کنندگان در قالب پاویون صنعت منظر ایران به سازندگان، مدیران و متخصصان منطقه مقصد به عنوان نمایشگاه مرجمغ فضای سبز و منظر شهری که به ماندگارتر شدن روابط و به یادآوردن مشارکت کنندگان کمک فراوانی     می کند.
  • جلوگیری از تمرکز صرف بر پروژه های شهر تهران که موجب از دست دادن پروژه و یا بازار محصولات و خدمات در سایر شهرها می شود.
  • تعریف پروژه و یا بازار فروش محصولات و خدمات در سایر شهرها که بی شک نرخ رقابت در آن ها پایین‌تر است.

 

ظرفیت های ویژه نمایشگاه سال جاری

کلانشهر کرج:

  • ظرفیت بسیار بالا و بکر برای ساخت ویلا، محوطه سازی و ایجاد فضای سبز در مناطق ویلایی و شهرکی اطراف کرج از جمله محور چالوس، کردان، محمد شهر، تهران دشت، سهیلیه، زعفرانیه، چهارباغ، طالقان، کوهسار، گلسار، طاووسیه، افشاریه و نظر اباد
  • ظرفیت بسیار بالا و بکر برای ایجاد فضاهای سبز در برج ها و ساختمان های لوکس و مجلل، آپارتمان و ویلا در مناطق شهری کرج ازجمله منطقه عظیمیه، جهانشهر، مهرشهر، مهرویلا وگوهردشت
  • وجود کارخانجات و شهرک های صنعتی فراوان با هدف توسعه فضاهای سبز صنعتی و فروش خدمات و محصولات مرتبط.
  • قرارگیری کرج در سه راه مواصلاتی تهران، شهرهای شمالی کشور و استان های غربی که موجب تسهیل شرایط بازدید سازندگان، کارشناسان و مدیران شهرهای اطراف از نمایشگاه می گردد.
  • ظرفیت گردشگری فراوان در کرج و مناطق پیرامونی
  • برنامه ها و پروژه های متعدد شهرداری کرج و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج برای توسعه ساخت و نگهداری از فضای سبز و منظر شهری

محل برگزاری نمایشگاه(محل دائمی و تخصصی نمایشگاه پارک چمران کرج):

  • شناخته شده ترین سایت تخصصی نمایشگاه فضای سبز ومنظر کشور که هر ساله میزبان طیف وسیعی از مخاطبان عمومی و تخصصی در قالب جشنواره های لاله ها می باشد
  • سالن یکپارچه نمایشگاهی با یک درب خروجی که امکان بازدید یکنواخت از تمامی غرفه ها را فراهم می اورد
  • قرارگیری سایت در ورودی شهر کرج و دسترسی بسیار راحت از اتوبان تهران -کرج
  • دسترسی بسیار ساده به محل برگزاری نمایشگاه از طریق متروی تهران-کرج
  • تردد روان به محل برگزاری نمایشگاه به دلیل حرکت خلاف جهت ترافیک سنگین بین تهران و کرج
  • برخورداری سایت از پارکینگ اختصاصی
  • نزدیکی سایت به پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران که امکان بازدید اساتید و متخصصان دانشگاهی را فراهم می آورد.

 

برنامه های تبلیغاتی جهت بازدید موثر از نمایشگاه

  • تامین بیش از 35 بیلبورد و تلویزیون شهری جهت تبلیغات محیطی در سطح شهر کرج و اتوبان تهران=کرج و قزوین-کرج جهت دعوت به بازدید متخصصان و عموم مردم
  • پوشش کامل رویداد توسط رادیو و تلویزیون استان البرز قبل و در تمام طول مدت برگزاری نمایشگاه
  • معرفی و پوشش رویداد توسط بلاگرهای شناخته شده فضای مجازی قبل و در تمام طول مدت برگزاری نمایشگاه
  • برگزاری رویداد 2 روزه تخصصی “صنعت منظر و ساخت زمین های بازی کودکان”همزمان با برگزاری نمایشگاه با حضور کلیه روسای سازمان سیما، منظر و فضای سبز مراکز استان کشور و شهرداری های میانی
  • افتتاح نمایشگاه با حضور کلیه روسای سازمان سیما، منظر و فضای سبز مراکز استان کشور و شهرداری های میانی
  • دعوت ویژه جهت بازدید سازندگان، شهرک سازان، پیمانکاران، معماران و طراحان برجسته استان
  • دعوت ویژه جهت بازدید اعظای نظام مهندسی ساختمان استان البرز
  • دعوت کلیه مدیران و کارشناسان فضای سبز شهرداری ها و دهیاری های کشور از طریق سامانه اطلاع رسانی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور
  • اطلاع رسانی رویداد در وب سایت و شبکه های مجازی شهرداری کرج
  • تبلیغات در فضاهای دانشگاهی به ویژه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد اسلامی جهت بازدید اساتید و متخصصان دانشگاهی
  • تفکیک روزهای بازدید تخصصی و بازدید عمومی

 

برنامه های پیش بینی شده قبل از برگزاری نمایشگاه:

  • اطلاع رسانی کامل در خصوص اهداف و برنامه های نمایشگاه و رویداد جانبی به کلیه مدیران و مخاطبان متخصص از مدت ها پیش از برگزاری نمایشگاه جهت بازدید و حضور موثرتر.
  • تهیه فهرست و ارائه توانمندی‌ها، محصولات و خدمات مشارکت کنندگان قبل از برگزاری نمایشگاه به مدیران شهری، متخصصان و میهمانان ویژه که از قبل برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کرده اند و یا از آن ها دعوت به عمل امده است.
  • برگزاری جلسه معارفه بین مشارکت کنندگان و مدیران شهرداری کرج قبل از برگزاری رویداد جهت شناخت متقابل
  • برگزاری جلسه با اعضای سازمان نظام مهندسی استان البرز و تبیین اهمیت منظر و فضای سبز در ساخت و سازهای استان و معرفی مشارکت کنندگان در نمایشگاه قبل از برگزاری رویداد جهت بازدید موثرتر از نمایشگاه.
  • برگزاری جلسه با مدیران ارشد شهرداری کرج به ویژه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری و معاونت شهرسازی و معماری و شورای اسلامی شهر کرج جهت حذف موانع احتمالی ساخت بام و دیوار سبز در پروژه های شهری و تصویب استانداردها و ضوابط توسعه فضای سبز در کرج.

 

زمان برگزاری نمایشگاه

  • آبان به عنوان یکی از متعادل ترین ماه های کشور از نظر دمایی و شرایط جوی که امکان مشارکت و بازدید لذت بخش از نمایشگاه را فراهم می آورد.
  • آبان به عنوان یکی از با ثبات ترین ماه های تقویمی کشور شرایط افزایش سطح بازدید را فراهم می آورد
  • آبان ماه ، زمان بسیار مناسبی برای بازاریابی پروژه هایی است که طبق جدول زمانبندی تا پایان سال تکمیل خواهند شد.
  • پبش بینی برگزاری نمایشگاه در روزهای سه شنبه تا جمعه، موجب افزایش سطح بازدید عمومی و تخصصی خواهد شد.